Title of Article |
การออกแบบวงจรบูสต์คอนเวอร์เตอร์ชนิดแก้ไขตัวประกอบกำลังและวงจรเลื่อนเฟสฟูลบริดจ์อินเวอร์เตอร์สำหรับเครื่องชาร์จแบตเตอรี่รถยนต์ไฟฟ้าThe design of Power Factor Correction (PFC) Boost Converter Circuit and Phase-shift Full-bridge Inverter Circuit for Electric Vehicle Battery Charger |
Date of Acceptance |
3 April 2018 |
Journal |
Title of Journal |
วารสารวิจัย มข. (ฉบับบัณฑิตศึกษา) |
Standard |
TCI |
Institute of Journal |
วารสารวิจัย มข. (ฉบับบัณฑิตศึกษา) |
ISBN/ISSN |
ISSN 2672-9636 (Online) |
Volume |
19 |
Issue |
1 |
Month |
มกราคม-มีนาคม |
Year of Publication |
2019 |
Page |
73 - 87 |
Abstract |
บทความนี้นำเสนอการออกแบบวงจรบูสต์คอนเวอร์เตอร์ชนิดแก้ไขตัวประกอบกำลังและวงจรเลื่อนเฟสฟูล บริดจ์อินเวอร์เตอร์สำหรับเครื่องชาร์จแบตเตอรี่รถยนต์ไฟฟ้า วงจรที่นำเสนอใช้กับแหล่งจ่ายกระแสไฟฟ้าแบบหนึ่งเฟสโดยมีโครงสร้างที่ประกอบด้วยสองวงจรหลักคือ วงจรบูสต์คอนเวอร์เตอร์ชนิดแก้ไขตัวประกอบกำลังและวงจรเลื่อนเฟสฟูลบริดจ์อินเวอร์เตอร์ ทั้งสองวงจรมีการศึกษาการออกแบบโดยการจำลองการทำงานด้วยโปรแกรมแมทแลปรวมทั้งทำการทดลองจริงที่กำลังไฟฟ้า 3.2 kW จากผลการจำลองและการทดลองแสดงให้เห็นว่า วงจรบูสต์คอนเวอร์เตอร์ สามารถควบคุมกระแสไฟฟ้าขาเข้าให้เป็นคลื่นซายน์และอินเฟสกับแรงดันไฟฟ้าขาเข้าได้โดยใช้สวิตชิ่งความถี่ 100 kHz ส่วนวงจรเลื่อนเฟสฟูลบริดจ์อินเวอร์เตอร์นั้นถูกควบคุมโดยการเลื่อนเฟสของสัญญาณเกตที่มีความถี่ 30 kHz และสามารถควบคุมแรงดันกระแสตรงขาออกได้ 0 – 380V โดยมีกระแส 9 A
This paper proposes the design of power factor correction (PFC) boost converter circuit and phase-shift full-bridge (PSFB) inverter circuit for electric vehicle (EV) battery charger. The proposed circuit uses single-phase AC source that its structure includes two main circuits are PFC boost converter and PSFB inverter. The study of these circuits designed uses simulation by MATLAB application and actually experiment with the circuit power of 3.2 kW. From the simulation and experimental results illustrate that PFC boost converter part can control the input AC current source to be a sine wave and in-phase with input AC voltage source by using 100 kHz switching frequency. For PSFB inverter part controls by adjusting the phase-shift of gates signal by using 30 kHz switching frequency and it can control the output DC voltage from 0-380V with 9A current. |
Keyword |
PFC boost converter, Phase-shift full-bridge inverter, EV battery charger |
Author |
|
Reviewing Status |
มีผู้ประเมินอิสระ |
Status |
ได้รับการตอบรับให้ตีพิมพ์ |
Level of Publication |
ชาติ |
citation |
false |
Part of thesis |
true |
Attach file |
|
Citation |
0
|
|