2012 ©
             ข้อมูลการเผยแพร่ผลงาน
การเผยแพร่ในรูปของบทความวารสารทางวิชาการ
ชื่อบทความที่เผยแพร่ SCIENTIFIC EPISTEMOLOGICAL BELIEFS AND ACADEMIC PERFORMANCE OF HIGH SCHOOL BIOLOGY STUDENTS 
วัน/เดือน/ปี ที่เผยแพร่ 29 พฤศจิกายน 2562 
การประชุม
     ชื่อการประชุม Personal Epistemology and Learning in the Digital Age 
     หน่วยงาน/องค์กรที่จัดประชุม National Taiwan Normal University 
     สถานที่จัดประชุม National Taiwan Normal University 
     จังหวัด/รัฐ Taipei, Taiwan 
     ช่วงวันที่จัดประชุม 28 พฤศจิกายน 2562 
     ถึง 30 พฤศจิกายน 2562 
Proceeding Paper
     Volume (ปีที่)
     Issue (เล่มที่)
     หน้าที่พิมพ์ 57 
     Editors/edition/publisher
     บทคัดย่อ The science epistemological beliefs of student have important role in learning science as it reflects to ้how students perceive learning, and their learning outcome as a consequence. The present study aimed to investigate the relationship between scientific epistemological beliefs (SEBs) and academic performance. The total of 76 of 10th graders, who were studying in science and mathematics program, were participated in this study. A well-validated SEB questionnaire was translated and used as a tool to collect data. The questionnaire was consisted of four dimensions of scientific knowledge and knowing; ‘Source’, ‘Certainty’, ‘Development’ and ‘Justification’. Students’ academic performance (GPA) of science was obtained from the latest semester. Partial least squares structural equation model (PLS-SEM) technique in Smart PLS 3.0 was used to test the proposed model and to study the relationship between students’ SEBs and their academic performance. Four dimensions of SEBs showed relatively good reliability in internal consistency. Path analysis indicated some significant relations between SEBs and academic performance. It revealed that ‘Source’, ‘Certainty’ and ‘Justification’ of SEBs were found to negatively correlated with academic performance. While only beliefs in ‘Development’ of scientific knowledge was positively correlated with academic performance. Moreover, it was found that beliefs in ‘Certainty, ‘Development’ and ‘Justification’ knowledge were positively correlated with ‘Source’ of scientific knowledge. Teaching and learning science practices, this including classroom culture, are used to further discuss.  
ผู้เขียน
615050194-2 น.ส. มยุรฉัตร ยลวิลาศ [ผู้เขียนหลัก]
คณะศึกษาศาสตร์ ปริญญาโท ภาคปกติ

การประเมินบทความ (Peer Review) มีผู้ประเมินอิสระ 
มีการเผยแพร่ในระดับ นานาชาติ 
รูปแบบ Proceeding Abstract 
รูปแบบการนำเสนอ Oral 
เป็นส่วนหนึ่งของวิทยานิพนธ์ เป็น 
ผลงานที่นำเสนอได้รับรางวัล ไม่ได้รับรางวัล 
แนบไฟล์
Citation 0