2012 ©
             ข้อมูลการเผยแพร่ผลงาน
การเผยแพร่ในรูปของบทความวารสารทางวิชาการ
ชื่อบทความ Developing an assessment framework of multidimensional scientific competencies  
วัน/เดือน/ปี ที่ได้ตอบรับ 15 เมษายน 2563 
วารสาร
     ชื่อวารสาร International Journal of Evaluation and Research in Education 
     มาตรฐานของวารสาร SCOPUS 
     หน่วยงานเจ้าของวารสาร Institute of Academic Researchers (IAR Publication) 
     ISBN/ISSN 2252-8822 
     ปีที่
     ฉบับที่
     เดือน March
     ปี พ.ศ. ที่พิมพ์ 2563 
     หน้า  
     บทคัดย่อ The study aimed to develop and validate an assessment framework of multidimensional scientific competencies for seventh-grade students in the northeastern region of Thailand. A total of 289 samples with three different scientific competency levels were randomly selected to participate as test-takers. The design-based research encompassing four phases, namely construct maps, item design, outcome space, and Wright map was utilized. Multidimensional Random Coefficient Multinomial Logit was employed to examine the quality of the created assessment framework of multidimensional scientific competencies. The results showed that scientific competence is comprised of three dimensions, namely explain phenomena scientifically, evaluate and design scientific inquiry, and interpret data and evidence scientifically. Each dimension can be further categorized into four levels. The assessment framework consists of 16 items. The results revealed that there is internal structure evidence of validity based on the comparison of model fit and Wright map. Moreover, results also indicated that the reliability evidence and item fit are compliance with the quality of the assessment framework as revealed in the analysis of standard error of measurement and infit and outfit of the items. It can be concluded that the assessment framework is currently prevalent to assess the scientific competencies of seventh-grade students.  
     คำสำคัญ Assessment framework, Construct modeling, Item design, Multidimensional model, Scientific competencies 
ผู้เขียน
615050105-7 น.ส. ศศิมา อินทะสร้อย [ผู้เขียนหลัก]
คณะศึกษาศาสตร์ ปริญญาโท โครงการพิเศษ

การประเมินบทความ มีผู้ประเมินอิสระ 
สถานภาพการเผยแพร่ ได้รับการตอบรับให้ตีพิมพ์ 
วารสารมีการเผยแพร่ในระดับ นานาชาติ 
citation มี 
เป็นส่วนหนึ่งของวิทยานิพนธ์ เป็น 
แนบไฟล์
Citation 0