2012 ©
             ข้อมูลการเผยแพร่ผลงาน
การเผยแพร่ในรูปของบทความวารสารทางวิชาการ
ชื่อบทความ An Efficient Deep Learning for Thai Sentiment Analysis 
วัน/เดือน/ปี ที่ได้ตอบรับ 2 เมษายน 2566 
วารสาร
     ชื่อวารสาร Data 
     มาตรฐานของวารสาร ISI 
     หน่วยงานเจ้าของวารสาร MMDPI 
     ISBN/ISSN  
     ปีที่  
     ฉบับที่  
     เดือน
     ปี พ.ศ. ที่พิมพ์ 2566 
     หน้า  
     บทคัดย่อ Reviews from customers on travel websites and platforms are quickly increasing. They provide people with the ability to write reviews sharing their experience with respect to service quality, location, room, or cleanliness, thereby helping others before booking hotels. Many people fail to consider hotel bookings because the numerous reviews take a long time to read, and many are in a non-native language. Thus, hotel businesses need an efficient process to analyze and categorize the polarity of reviews as positive, negative, or neutral. In particular, low-resource languages such as Thai have greater limitations in terms of resources to classify sentiment polarity. In this paper, a sentiment analysis method is proposed for Thai sentiment classification in the hotel domain. The Word2Vec technique is applied to create word embeddings of different vector dimensions. Two typical Word2Vec techniques (continuous bag of words (CBOW) and skip-gram approaches) were combined with Deep Learning (DL) models to observe the impact of each word vector dimension result. We compared the performance of nine DL models (CNN, LSTM, Bi-LSTM, GRU, Bi-GRU, CNN-LSTM, CNN-BiLSTM, CNN-GRU, and CNN-BiGRU) with different layers to evaluate their performance for polarity classification. Our experimental results show that the skip-gram and CNN model combination outperformed other DL models, reaching the highest accuracy of 0.9170. From the experiments, we found that the word vector dimensions, hyperparameter values, and layers of DL models affected the performance of sentiment classification. Our research provides guidance to set suitable hyperparameter values to improve the accuracy of sentiment classification for Thai language in the hotel domain. 
     คำสำคัญ sentiment analysis; word embedding; Word2Vec; deep learning; natural language processing 
ผู้เขียน
587020033-5 นาย ณัฐวัตร คำภักดี [ผู้เขียนหลัก]
วิทยาลัยการคอมพิวเตอร์ ปริญญาเอก ภาคปกติ

การประเมินบทความ มีผู้ประเมินอิสระ 
สถานภาพการเผยแพร่ ได้รับการตอบรับให้ตีพิมพ์ 
วารสารมีการเผยแพร่ในระดับ นานาชาติ 
citation มี 
เป็นส่วนหนึ่งของวิทยานิพนธ์ เป็น 
แนบไฟล์
Citation 0