2012 ©
             ข้อมูลการเผยแพร่ผลงาน
การเผยแพร่ในรูปของบทความวารสารทางวิชาการ
ชื่อบทความ ILLUMINATED BOAT: FORMS AND AESTHETICS IN NAKHON PHANOM'S ILLUMINATED BOAT FESTIVAL 
วัน/เดือน/ปี ที่ได้ตอบรับ 28 กันยายน 2566 
วารสาร
     ชื่อวารสาร Journal of Advanced Zoology 
     มาตรฐานของวารสาร SCOPUS 
     หน่วยงานเจ้าของวารสาร Assoc. Advancement Zoology 
     ISBN/ISSN 0253-7214 
     ปีที่  
     ฉบับที่  
     เดือน
     ปี พ.ศ. ที่พิมพ์ 2566 
     หน้า  
     บทคัดย่อ This research on Illuminated Boat: Forms and Aesthetics in Nakhon Phanom's Illuminated Boat Festival seeks to 1) examine the evolution of the illuminated boat in Nakhon Phanom Province, 2) examine the forms and aesthetics of the illuminated boat tradition in Nakhon Phanom Province, and 3) create contemporary paintings based on the styles and aesthetics of the illuminated boat traditions in Nakhon Phanom Province. This study employs a qualitative research methodology. The research target groups in Nakhon Phanom Province consisted of 10 experts, 10 practitioners, and 5 other related individuals. Utilizing surveys, observations, and interviews as methods for document and field data collection. In data analysis, hearsay history concepts, cultural ecology theory, structural-functional theory, cultural diffusion theory, and symbol interaction theory were utilized to collect and analyze data. The presentation then uses this information to create a modern painting based on aesthetic theory and concept art elements presented in a descriptive, analytical manner with illustrations. According to the results, the evolution of illuminated boats in Nakhon Phanom province can be divided into three distinct eras: 1) the era in which boats were constructed by worshiping aquatic spirits. 2) The period of constructing illuminated boats in accordance with Buddhist beliefs 3) The era of illuminated boat construction in Nakhon Phanom province was founded on the concept of artificial traditions. It was discovered that there were variations in the acquisition of culture in accordance with social conditions and economic development. The model of the illumined boat in the province of Nakhon Phanom was determined to be the application of the wisdom of building an illuminated boat according to local traditions and adapting it to the materials, equipment, and knowledge of modern construction for speed, stability, balance, beauty, grandeur, and grandeur in terms of the aesthetics of Nakhon Phanom's illuminated boat. It was discovered that aesthetics result from seeing the illuminated boat and contemplating the details of the illuminated boat until a sense of emotion develops. It is an aesthetic that was created from faith until the illuminated boat of Nakhon Phanom attained its own identity.  
     คำสำคัญ Illuminated Boat, Forms, Aesthetics, Illuminated Boat festival 
ผู้เขียน
627220024-6 นาย เรืองศักดิ์ ปัดถาวะโร [ผู้เขียนหลัก]
คณะศิลปกรรมศาสตร์ ปริญญาเอก โครงการพิเศษ

การประเมินบทความ มีผู้ประเมินอิสระ 
สถานภาพการเผยแพร่ ได้รับการตอบรับให้ตีพิมพ์ 
วารสารมีการเผยแพร่ในระดับ นานาชาติ 
citation มี 
เป็นส่วนหนึ่งของวิทยานิพนธ์ เป็น 
แนบไฟล์
Citation 0