2012 ©
             ข้อมูลการเผยแพร่ผลงาน
การเผยแพร่ในรูปของบทความวารสารทางวิชาการ
ชื่อบทความที่เผยแพร่ Prevalence with clinical lumbar instability in minibus drivers with low back pain: a pilot study 
วัน/เดือน/ปี ที่เผยแพร่ 8 ตุลาคม 2562 
การประชุม
     ชื่อการประชุม 1st International Conference on Integrative Medicine 2019 
     หน่วยงาน/องค์กรที่จัดประชุม School of Integrative Medicine, Mae Fah Laung University 
     สถานที่จัดประชุม มหาวิทยาลัยแม่ฟ้าหลวง 
     จังหวัด/รัฐ เชียงราย 
     ช่วงวันที่จัดประชุม 7 ตุลาคม 2562 
     ถึง 8 ตุลาคม 2562 
Proceeding Paper
     Volume (ปีที่)
     Issue (เล่มที่)
     หน้าที่พิมพ์ 27 
     Editors/edition/publisher Mae Fah Laung University 
     บทคัดย่อ Introduction: Low back pain (LBP) is the most common musculoskeletal disorder in bus drivers caused by involving routine muscular effort while driving, sitting in an awkward posture, and exposing to whole-body vibration. Lumbar instability is one of the causes LBP and can be classified as mechanic low back pain. Likewise, the lumbar instability is divided into subgroups: clinical lumbar instability (CLI) and non-clinical lumbar instability (NCLI). Therefore, the aim of the current study was to investigate the prevalence with CLI in minibus drivers with low back pain. The benefit could be that early detection of lumbar instability may help prevent injury in lumbar instability. Method: This study design was a cross-sectional survey on one hundred minibus drivers, conducted in Sakonnakhon Province, Thailand. The 14 physical examinations for lumbar instability containing sit to stand test, aberrant movement pattern test, Beighton’s hypermobility scale, lumbar flexion test , total trunk extension, interspinous gap change test, posterior shear test, prone instability test, painful catch sign test, passive accessory intervertebral motions (PAIVMs) test, passive physiological intervertebral motions (PPIVMs) in trunk flexion test, passive physiological intervertebral motions (PPIVMs) in trunk extension test, passive lumbar extension test, and average SLR test, were performed. To define as a criterion for CLI, at least five out of fourteen objective examinations must be positive. Result: The prevalence of lumbar instability in minibus drivers found in this study was 68% (age 57±11 years). Conclusion: This study found the higher prevalence of lumbar instability in minibus drivers with low back pain. The drivers should be aware of injury causing by driving. The diagnosis process of CLI is important because it is able to early detect CLI and help to prevent progression of lumbar instability. Keywords: minibus drivers, prevalence, lumbar instability, physical examination, low back pain 
ผู้เขียน
605090015-3 น.ส. วราทิพย์ บุญรักษา [ผู้เขียนหลัก]
คณะเทคนิคการแพทย์ ปริญญาโท โครงการพิเศษ

การประเมินบทความ (Peer Review) มีผู้ประเมินอิสระ 
มีการเผยแพร่ในระดับ นานาชาติ 
รูปแบบ Proceeding Full paper 
รูปแบบการนำเสนอ Oral 
เป็นส่วนหนึ่งของวิทยานิพนธ์ เป็น 
ผลงานที่นำเสนอได้รับรางวัล ไม่ได้รับรางวัล 
แนบไฟล์
Citation 0