2012 ©
             ข้อมูลการเผยแพร่ผลงาน
การเผยแพร่ในรูปของบทความวารสารทางวิชาการ
ชื่อบทความ Descriptive Model of a Self-care Mobile Application for Elderly Patients with Hypertension 
วัน/เดือน/ปี ที่ได้ตอบรับ 11 มิถุนายน 2564 
วารสาร
     ชื่อวารสาร Thai Pharmaceutical and Health Science Journal 
     มาตรฐานของวารสาร TCI 
     หน่วยงานเจ้าของวารสาร คณะเภสัชศาสตร์ มหาวิทยาลัยศรีนครินทรวิโรฒ 
     ISBN/ISSN 2672-9687 
     ปีที่ 17 
     ฉบับที่
     เดือน April – June
     ปี พ.ศ. ที่พิมพ์ 2565 
     หน้า  
     บทคัดย่อ Objective: The goal of this study was to create a descriptive model for a mobile application that addresses the knowledge problems and behavioral needs of elderly patients in self-care with hypertension by merging the viewpoints of patients, medical personnel and mobile application developers. Methods: This was a qualitative study using semi-structured, face-to-face, in-depth interviews with three groups of key informants. Data collection was conducted between 1 April and 31 December 2020. Results: A total of 25 key informants comprising 14 elderly patients with hypertension, 7 medical personnel, and 4 mobile application developers were interviewed. We found that most of the elderly patients had limited knowledge about hypertension, interpreting blood pressure values, and managing their medications including side effects, quality, and expiration. The elderly patients revealed problems with forgetting to take medications, taking medications irregularly and improperly, self-adjusting and missing doses, storing medications, missing doctors’ appointments and communicating with the hospital. An analysis of these problems using viewpoints from all of the informants revealed three core components of a descriptive model of a self-care mobile application for elderly patients with hypertension. 1) Main Menu Structures: knowledge about hypertension, blood pressure interpretation, medication management, daily medication reminder, doctor’s appointment reminder, hospital contact channels, patient information, hospital location, hospital emergency call button, and measurement of sodium in food. 2) Design of Mobile Application: eye comfort colors, large text size, short and concise messages including voice or video. 3) Motivation to Use Mobile Application: benefits of using the mobile application, doctors’ suggestions and supplied free-of-charge. Conclusion: This study revealed the problems among elderly patients facing hypertension and the important features required for a custom-designed mobile application model based on their needs to help manage hypertension. The goal is to enhance patient care under the current guidelines for the treatment of hypertension and get better treatment outcomes.  
     คำสำคัญ self-care, mobile apps, patient’s needs, merging viewpoints, custom-designed 
ผู้เขียน
595150007-8 นาง รัตนาภรณ์ กองเกิด [ผู้เขียนหลัก]
คณะเภสัชศาสตร์ ปริญญาโท ภาคปกติ

การประเมินบทความ มีผู้ประเมินอิสระ 
สถานภาพการเผยแพร่ ได้รับการตอบรับให้ตีพิมพ์ 
วารสารมีการเผยแพร่ในระดับ นานาชาติ 
citation มี 
เป็นส่วนหนึ่งของวิทยานิพนธ์ เป็น 
แนบไฟล์
Citation 0