ชื่อบทความที่เผยแพร่ |
Healthier cooked mixed rice: Comparison of Rate-All-That-Apply and Quantitative Descriptive Analysis techniques for different cooking methods on sensory characteristics, consumer acceptance and purchase intent |
วัน/เดือน/ปี ที่เผยแพร่ |
13 มิถุนายน 2562 |
การประชุม |
ชื่อการประชุม |
Future Food Innovation for Better Health and Wellness |
หน่วยงาน/องค์กรที่จัดประชุม |
Food Science and Technology Association of Thailand (FoSTAT) Agro-Industry Academic Council Association (AIAC) Khonkaen University Suranaree Technology University AOAC Thailand Section |
สถานที่จัดประชุม |
BITEC |
จังหวัด/รัฐ |
Bangkok |
ช่วงวันที่จัดประชุม |
13 มิถุนายน 2562 |
ถึง |
15 มิถุนายน 2562 |
Proceeding Paper |
Volume (ปีที่) |
On process to public in APJST journal |
Issue (เล่มที่) |
Waiting |
หน้าที่พิมพ์ |
Waiting |
Editors/edition/publisher |
|
บทคัดย่อ |
Since cost and time-consuming of classical sensory profiling method, rapid method has been considered. This study aimed to investigate the sensory characteristics, consumer acceptability and purchase intent of healthier cooked mixed rice among different cooking methods by Rate-All-That-Apply (RATA) and Quantitative Descriptive Analysis (QDA®). Three types of cooking methods: electronic rice cooker, pressure-cooker, and water-retort and two levels of rice bran protein hydrolysate content (RBH: 0% and 1%) were studied. Results showed that RATA was efficient in sensory characterizations as similar to QDA® except for pandan leaves odor, Riceberry rice odor, bitterness, and astringent. Of PCA and AHC configuration, RATA intensity approached the samples grouping which divided samples into four groups with different sensory profiles of which water-retort could improve consumer acceptability of cooked mixed rice. This current work indicated that RATA might successfully be achieved in gathering the sensory characteristics to QDA® if semi-trained panels are performed. Therefore, RATA could be a useful tool for determining reliable results in quality control process, investigating product characteristics, and designing product in order to ascertain consumer acceptability. |
ผู้เขียน |
|
การประเมินบทความ (Peer Review) |
มีผู้ประเมินอิสระ |
มีการเผยแพร่ในระดับ |
นานาชาติ |
รูปแบบ Proceeding |
Full paper |
รูปแบบการนำเสนอ |
Oral |
เป็นส่วนหนึ่งของวิทยานิพนธ์ |
เป็น |
ผลงานที่นำเสนอได้รับรางวัล |
ไม่ได้รับรางวัล |
แนบไฟล์ |
|
Citation |
0
|
|