2012 ©
             ข้อมูลการเผยแพร่ผลงาน
การเผยแพร่ในรูปของบทความวารสารทางวิชาการ
ชื่อบทความ EXAMINING GRADE 8 STUDENTS' CREATIVE THINKING IN THE WATER STEM EDUCATION LEARNING UNIT 
วัน/เดือน/ปี ที่ได้ตอบรับ 15 พฤษภาคม 2563 
วารสาร
     ชื่อวารสาร JURNAL PENDIDIKAN IPA INDONESIA (JPII) 
     มาตรฐานของวารสาร SCOPUS 
     หน่วยงานเจ้าของวารสาร INDONESIAN JOURNAL OF SCIENCE EDUCATION [UNNES] 
     ISBN/ISSN No. 98/JPII/R.A./2020 
     ปีที่  
     ฉบับที่  
     เดือน June
     ปี พ.ศ. ที่พิมพ์ 2563 
     หน้า  
     บทคัดย่อ This study aimed to enhance Grade 8 students’ creative thinking in the water STEM education learning unit. Participants include 45 Grade 8 students who were studying in Khon Kaen University Demonstration school, Khon Kaen, Thailand. The water STEM education learning unit was provided for Grade 8 students. The intervention was developed developed based on framework of teaching approach for STEM education as inquiry from context (Sutaphan and Yuenyong, 2019) which consists of 7 stages of teaching. And, the intervention was taught by the first author. Based on the 7 stages, the learning activities were provided into 6 lesson plans in three weeks (12 hours). However, the learning activities have been provided extra time for 4 hours mentioned in the lesson plan 3 and 6. Methodology regarded interpretive paradigm. Grade 8 students’ applying knowledge and creative thinking could be interpreted when they develop some STEM projects as the solutions of water issues. This study adapted Barak and Doppelt (2000)’s Creative Thinking Scale (CTS) to assess students’ applying knowledge and creative thinking. The finding revealed that the portfolio elements at the end of the water STEM education unit revealed that most of portfolio elements could be interpreted for achievement of creative thinking in layer of awareness. Some of them could be viewed as layer of observation, strategy, and reflection. The paper will clarify what and how students’ project could be interpreted in each layer of creative thinking. This paper may have implications for organizing STEM education in school setting. 
     คำสำคัญ water, creative thinking, project based learning, STEM education 
ผู้เขียน
577050034-4 น.ส. สุกัญญา สุตะพันธ์ [ผู้เขียนหลัก]
คณะศึกษาศาสตร์ ปริญญาเอก ภาคปกติ

การประเมินบทความ มีผู้ประเมินอิสระ 
สถานภาพการเผยแพร่ ได้รับการตอบรับให้ตีพิมพ์ 
วารสารมีการเผยแพร่ในระดับ นานาชาติ 
citation มี 
เป็นส่วนหนึ่งของวิทยานิพนธ์ เป็น 
แนบไฟล์
Citation 0