2012 ©
             ข้อมูลการเผยแพร่ผลงาน
การเผยแพร่ในรูปของบทความวารสารทางวิชาการ
ชื่อบทความ Health Literacy Measurement Tool for Patients with Type 2 Diabetes Mellitus in Thailand  
วัน/เดือน/ปี ที่ได้ตอบรับ 1 สิงหาคม 2563 
วารสาร
     ชื่อวารสาร Indian Journal of Public Health Research & Development  
     มาตรฐานของวารสาร SCOPUS 
     หน่วยงานเจ้าของวารสาร Institute of Medico-Legal Publications  
     ISBN/ISSN 09765506  
     ปีที่ 11 
     ฉบับที่  
     เดือน ์November
     ปี พ.ศ. ที่พิมพ์ 2563 
     หน้า  
     บทคัดย่อ Background: Health literacy (HL) measurement tools have been various and not yet standardized. Objectives: To investigates the properties of HL measurement tool for patients with type 2 diabetes mellitus (T2DM). Methods: A cross-sectional study was conducted among 620 T2DM. Participants were interviewed about 62 health literacy items in three domains: (a) reading medical terms; (b) numeracy test and (c) decision making. The data were collected from January to April 2019. The reliability, discrimination and difficulty wee examined using the Kuder-Richardson Reliability Coefficient (KR-20) indices of discrimination and difficulty. Results: The study found 49.8% aged older than 60 years, 80.2% had primary education level and 72.4% received no insulin injections. The properties of the HL measurement tool were (1) the reliability is at an excellent level for medical terms (KR-20 = 0.98) and good levels for both numeracy test and decision making (KR-20 = 0.72 and 0.79, respectively). (2) The indices of discrimination are high for both medical terms and decision making (r = 0.58 – 0.80 and 0.48-0.55, respectively) but at a low level for the numeracy test (r = 0.02 – 0.43). (3) The indices of difficulty are high level for medical terms and decision making (p = 0.45 – 0.70 and 0.73 – 0.76, respectively) but at a low level for the numeracy test (p=0.02 – 0.64). Conclusions: The 62-item tool is suitably good to measure HL for patients with type 2 diabetes regarding its reliability, discrimination and difficulty. However, the numeracy test should be developed more to improve discrimination and difficulty.  
     คำสำคัญ Health Literacy, Health Literacy Measurement Tool, Type 2 DM 
ผู้เขียน
597070015-8 นาง กานต์พีชญา เนตรพิสิทธิ์กุล [ผู้เขียนหลัก]
คณะแพทยศาสตร์ ปริญญาเอก ภาคปกติ

การประเมินบทความ มีผู้ประเมินอิสระ 
สถานภาพการเผยแพร่ ได้รับการตอบรับให้ตีพิมพ์ 
วารสารมีการเผยแพร่ในระดับ นานาชาติ 
citation มี 
เป็นส่วนหนึ่งของวิทยานิพนธ์ เป็น 
แนบไฟล์
Citation 0