ชื่อบทความ |
Self-adaptive many-objective meta-heuristic based on decomposition for many-objective conceptual design of a fixed wing unmanned aerial vehicle |
วัน/เดือน/ปี ที่ได้ตอบรับ |
12 กุมภาพันธ์ 2563 |
วารสาร |
ชื่อวารสาร |
Aerospace Science and Technology |
มาตรฐานของวารสาร |
ISI |
หน่วยงานเจ้าของวารสาร |
Elsevier Masson |
ISBN/ISSN |
12709638 |
ปีที่ |
2020 |
ฉบับที่ |
100 |
เดือน |
May |
ปี พ.ศ. ที่พิมพ์ |
2563 |
หน้า |
|
บทคัดย่อ |
Many-objective optimisation is a design problem, having more than 3 objective functions, which is found to be difficult to solve. Implementation of such optimisation on aircraft conceptual design will greatly benefit a design team, as a great number of trade-off design solutions are provided for further decision making. In this paper, a many-objective optimisation problem for an unmanned aerial vehicle (UAV) is posed with 6 objective functions: take-off gross weight, drag coefficient, take off distance, power required, lift coefficient and endurance subject to aircraft performance and stability constraints. Aerodynamic analysis is carried out using a vortex lattice method, while aircraft component weights are estimated empirically. A new self-adaptive meta-heuristic based on decomposition is specifically developed for this design problem. The new algorithm along with nine established and recently developed multi-objective and many-objective meta-heuristics are employed to solve the problem, while comparative performance is made based upon a hypervolume indicator. The results reveal that the proposed optimiser is the best performer for this design task. |
คำสำคัญ |
Aircraft conceptual design, Many-objective optimisation, Aircraft performance, Dynamic stability |
ผู้เขียน |
|
การประเมินบทความ |
มีผู้ประเมินอิสระ |
สถานภาพการเผยแพร่ |
ตีพิมพ์แล้ว |
วารสารมีการเผยแพร่ในระดับ |
นานาชาติ |
citation |
มี |
เป็นส่วนหนึ่งของวิทยานิพนธ์ |
เป็น |
แนบไฟล์ |
|
Citation |
0
|
|