2012 ©
             ข้อมูลการเผยแพร่ผลงาน
การเผยแพร่ในรูปของบทความวารสารทางวิชาการ
ชื่อบทความที่เผยแพร่ Promoting Grade 9 Students’ Critical Thinking and Problem-solving Competencies in the Chemical Concentration using STEAM Education through Ethical Dilemma Teaching 
วัน/เดือน/ปี ที่เผยแพร่ 14 พฤษภาคม 2566 
การประชุม
     ชื่อการประชุม The 10th International Conference for Science Educators and Teachers (ISET 2023) 
     หน่วยงาน/องค์กรที่จัดประชุม Phuket Rajabhat University 
     สถานที่จัดประชุม Duangjitt Resort and Spa, Patong Phuket, Thailand 
     จังหวัด/รัฐ Phuket 
     ช่วงวันที่จัดประชุม 13 พฤษภาคม 2566 
     ถึง 14 พฤษภาคม 2566 
Proceeding Paper
     Volume (ปีที่) 2023 
     Issue (เล่มที่) 10 
     หน้าที่พิมพ์ 343-352 
     Editors/edition/publisher  
     บทคัดย่อ This paper aims to promote critical thinking and problem-solving competencies of Grade 9 students in the chemical concentration using STEAM education through ethical dilemma teaching. Participants included 31 ninth-graders in Khon Kaen, Thailand. The methodology regards interpretive paradigm. The intervention of STEAM Education was developed based on Maneelam and Yuenyong (2023) [1]. STEAM Education pedagogy. Moreover, the intervention was carried out in three weeks. Students’ critical thinking and problem solving competencies were interpreted through critical thinking and problem-solving competencies assessment form (CT-PS), students’ tasks, participant observation, and unstructured interview. Data was categorized using CT-PS scoring rubric for students’ competencies. The findings revealed that students performed high levels of critical thinking and problem-solving competencies. Students’ levels of CT-PS were clarified through elements including giving reason effectively, using systematic thinking, making judgment and decision, and solving problem. These findings would be a good practice in teaching STEAM Education through ethical dilemma approach for whom that interested in taking further applications in science teaching and learning. 
ผู้เขียน
645050128-8 น.ส. กุลธิดา ทองนำ [ผู้เขียนหลัก]
คณะศึกษาศาสตร์ ปริญญาโท โครงการพิเศษ

การประเมินบทความ (Peer Review) มีผู้ประเมินอิสระ 
มีการเผยแพร่ในระดับ นานาชาติ 
รูปแบบ Proceeding Full paper 
รูปแบบการนำเสนอ Oral 
เป็นส่วนหนึ่งของวิทยานิพนธ์ เป็น 
ผลงานที่นำเสนอได้รับรางวัล ไม่ได้รับรางวัล 
แนบไฟล์
Citation 0