2012 ©
             ข้อมูลการเผยแพร่ผลงาน
การเผยแพร่ในรูปของบทความวารสารทางวิชาการ
ชื่อบทความ Cultural Diversity of Tai- Yaun Ethnic Mural Arts in Saraburi province  
วัน/เดือน/ปี ที่ได้ตอบรับ 18 สิงหาคม 2563 
วารสาร
     ชื่อวารสาร International Journal of Innovation, Creativity and Change 
     มาตรฐานของวารสาร OTHER (SCOPUS Q2) 
     หน่วยงานเจ้าของวารสาร Primrose Hall Publishing Group 
     ISBN/ISSN ISSN:2201-1315/E-ISSN:2201-1323 
     ปีที่ 2020 
     ฉบับที่ Volume 14 Issue 5 
     เดือน DECEMBER
     ปี พ.ศ. ที่พิมพ์ 2563 
     หน้า 819-831 
     บทคัดย่อ This article was part of research titled “Identity and Aesthetics of Tai-Yuan Arts to Design of cultural souvenir products” of graduate thesis majoring Culture, Fine Arts and Design, Khon Kaen University. The research aimed to study the mural arts which appeared in Tai-Yuan as their historical and cultural diffusion traces as appeared in temples along sided Pa Sak river in Saraburi province. The research was qualitative and collected data —filed study, survey, observation, and interview key-informant person, then analyzed data based on theoretical framework of History and Cultural Diffusion theory of Franz Boas: the German anthropologist. The study results indicated that “Culture” was composed by human as livelihood¬¬¬¬¬—foods, living, appearance, working, and the performance to express the meaning of society, which passed from generation to generation. The livelihood was based on the past livelihood principle from the past to the present in Ta-Yuan ethnic in Saraburi province which integrated livelihood with other ethnics in the same areas, the integration brought from cultural and livelihood of Lanna, Chinese, Mon (Minority), and Westerner to adapt with livelihood harmoniously and correspond with social contexts in the present trend accord to Cultural diffusion theory of Franz Boas. The Cultural Diffusion emphasized the study of cultural patterns and styles are important more than “The cultural which spread to other ones, must have been adapted to the new culture from the original” Therefore, the cultural diversity has appeared in the livelihood—language, food, appearance, honor tattoos, and traditions, namely, Salakphart tradition, Traditional New Year celebration, Khan Khao tradition, and Floating Lanterns tradition, etc. which resulted in the cultural diffusion maintaining of Tai-Yaun in Saraburi province. The phenomena led to the correspondence in society, living together, helping each other in the community, and passing the knowledge to post-generations which appeared on the mural arts as the story memorandum through the painting to illustrate the creator’s thinking and reflect the cultural value of the nation in both aesthetic value of humankind and educational advantages.  
     คำสำคัญ Culture, Mural arts, Tai-Yuan Ethnic, Saraburi province 
ผู้เขียน
607220014-7 นาง มัทธนี ปราโมทย์เมือง [ผู้เขียนหลัก]
คณะศิลปกรรมศาสตร์ ปริญญาเอก โครงการพิเศษ

การประเมินบทความ มีผู้ประเมินอิสระ 
สถานภาพการเผยแพร่ ตีพิมพ์แล้ว 
วารสารมีการเผยแพร่ในระดับ นานาชาติ 
citation มี 
เป็นส่วนหนึ่งของวิทยานิพนธ์ เป็น 
แนบไฟล์
Citation 0