2012 ©
             ข้อมูลการเผยแพร่ผลงาน
การเผยแพร่ในรูปของบทความวารสารทางวิชาการ
ชื่อบทความ Revision of an Academic English Writing Rubric for a University Admission Test 
วัน/เดือน/ปี ที่ได้ตอบรับ 10 พฤษภาคม 2566 
วารสาร
     ชื่อวารสาร PASAA Journal 
     มาตรฐานของวารสาร SCOPUS 
     หน่วยงานเจ้าของวารสาร Chulalongkorn University Language Institute 
     ISBN/ISSN  
     ปีที่  
     ฉบับที่ 65 
     เดือน January to June
     ปี พ.ศ. ที่พิมพ์ 2566 
     หน้า  
     บทคัดย่อ This study aimed to revise an academic English writing rubric for a university admission test. The samples of the study were 134 scored writing responses. Four trained raters were also recruited. The data were analyzed using the developed revision model based on the two revision models, the Triangulation Scale Revision Process (Banerjee et al., 2015) and the Mixed-methods Conceptual Design Model (Janssen et al., 2015). Corpus analyses were employed to investigate the lexical profiles, i.e., lexical diversity, lexical density, and grammatical profile, and response length. Multi-facet RASCH Model analyses (MFRM) were used for identifying the in-depth correlations among three facets in rating: test takers’ abilities, raters’ severity, and scales. Finally, a raters’ discussion with four trained raters was conducted to identify significant features in rating and to examine the extent to which the rubric can be revised. The findings revealed that the proposed revision model can be used for revising scales. The corpus analyses revealed that the grammatical and lexical profiles were not significantly correlated (p<0.05). Hence, language use trait was separated into grammar and vocabulary traits. The results of the MFRM showed that the original rubric can be revised in terms of score weighing, giving decimal scores, and raters’ severity. Thus, the consensus to weigh each trait equally and the consensus to give only integer scores had been made. The rubric was revised following the results of the corpus analyses, and the descriptor was revised according to the significant features retrieved from the raters’ discussion.  
     คำสำคัญ Academic Writing, Writing Test, Writing Rubric, Writing Rubric Revision  
ผู้เขียน
607080009-8 นาย ชวินทร์ ศรีสวัสดิ์ [ผู้เขียนหลัก]
คณะมนุษยศาสตร์และสังคมศาสตร์ ปริญญาเอก ภาคปกติ นานาชาติ

การประเมินบทความ มีผู้ประเมินอิสระ 
สถานภาพการเผยแพร่ ได้รับการตอบรับให้ตีพิมพ์ 
วารสารมีการเผยแพร่ในระดับ นานาชาติ 
citation มี 
เป็นส่วนหนึ่งของวิทยานิพนธ์ เป็น 
แนบไฟล์
Citation 0